Derfor ændrer Den Blå Avis deres logo...

Rune
Denne artikel er skrevet 27/06/2018 af
Rune

 

Den Blå Avis følger den minimalistiske tendens

Jeg ser en tendens.

Tendensen bliver kaldt fladt design, på engelsk "flat design”.

Den har dog været fremme i nogle år efterhånden, men større og større virksomheder har taget tendens til sig og nu også Den Blå Avis - tildels.

I mange år har man anvendt det man kalder realistisk design. Dvs. design der på en realistisk måde afspejler virksomheden. Det gælder både i logoer, på hjemmesider og på bruger interfacer så som Apples iOS til deres iPhone.

Her kan du se forskellen på Apples opdatering af designet fra realistisk til fladt design.

realistiskdesign vs flatdesign

Denne hjemmeside forklarer på en meget brugervenlig måde, hvordan flat design og realistisk design adskiller sig.

 

Hvad er så fladt design?

Fladt design er en form for minimalistisk design, der lægger vægt på brugervenlighed. Det betyder at alle forstyrrende elementer som leder folks opmærksomhed væk fra formål med fx. en hjemmeside bliver fjernet. Det kan være fotografier og illustrationer der helt bliver fjernet og erstattet af kasser og farver, altså sådan helt firkantet sat op ;O)

Udfordringen ved fladt design er, at holde det simpelt og stadig unikt i henhold til virksomheds design manual.

Minimalistisk uden at være kedelig

I en digital verden hvor brugervenlighed er det vigtigste indenfor design, giver det god mening at anvende flat design. Det betyder at man fjerner unødvendige design elementer, som fjerner fokus fra det primære formål, nemlig at man vil have brugeren til at foretag en handling. 

Der skal hverken være en masse billeder af mennesker eller fortælles en mange historier.

Internetbrugere i dag er meget forventningsfulde og skal ikke tænkte for meget. Vi ønsker ikke at skulle bladrer og læser flere sider frem for at finde det vi har brug for. Hvis vi ikke finder de informationer vi har brug for, så lukker vi hjemmesiden ned og tager den næste i Google søgningen.

Så hjemmesider der har fokus på at guide de besøgende hen hvor de ønsker, opnår stor success. Så et lille godt råd - tænk over hvad formålet med netop DIN hjemmeside er? 

Tilbage til Den Blå Avis...

Deres gamle logo så sådan her ud:

dba logo

Deres nye logo:

dba nyt logo 1

Den Blå Avis lancerede den 16. december deres nye logo og hjemmeside. Rigtig mange ytrede deres holdninger og kommentarer, bla. på deres Facebook side og på Twitter.

Her er et udkast fra DBAs opdatering af profilbilledet af deres nye logo:

dba facebook

Flere kommentarer kan læses på deres Facebook side her

Mange mente at logoet og hjemmeside var meget gammeldags og ikke særlig moderne. Jeg har tygget og fordøjet logoet. Det skal man mange gange, inden man udtrykker sin mening - har jeg lært. Et logo har med at vokse på en, bare man giver det tid.

Og faktisk efter kort tid, nærmere 1 1/2 time kunne jeg godt se ideen med logoet. Der er dog nogle jeg sætter spørgsmålstegn ved, bla. kerning (afstanden imellem bogstaverne), som ikke virker til at være gennemtænkt, men måske igen en genistreg fra bureauet?

DBA går i en retning som mange populærer virksomheder gør, og er nu en af first-moverne her hjemme i Danmark. Det har medført en masse opmærksomhed på de sociale medier, som er positivt, selvom de har været negative. Men tro mig, om et par måneder så er alt glemt og vi har vænnet os til det - ligesom alt andet.

Min forudsigelse er, at flere virksomheder vil følge trop. Skifte den mere detajlerede stil ud med en mere minimalistisk.

Jeg har fundet andre eksempel på logoer, der har skiftet fra mere detajlerede logo til det mere enkle.

flat vs realistic logos

Har du selv eksempler eller kommentar til emnet, er du velkommen til at skrive.

Del denne artikel

Rune

Denne artikel er skrevet af: Rune

Indtast dit navn

Forkert e-mail adresse

Indtast besked

Andre læser også: