Hvad koster et billigt logo?

Rune
Denne artikel er skrevet 03/07/2018 af
Rune

”Du får præcis den kvalitet, du betaler for”

Så nemt kan det siges.

Men som logodesigner ser jeg ofte virksomheder, der søger et nyt logo design – der helst skal være det fedeste og mest unikke logo, men må ikke koste noget som helst.

Kan de få det?

Ja.

Der er flere steder, hvor der bliver lavet logoer på samlebånd.

Vi kunne kalde dem for skabelon-logoer.

(Ja, de findes)

Her kan din virksomhed få sit navn klasket ind i en pre-eksisterende form, og værsgo – nu har du et logo.

Tillykke.

Men hvad er det egentlig, du har betalt for?

Et billigt logo, der er lavet i blinde.

Måske synes du endda, at det er et pænt logo, men det er ikke et spørgsmål om logoet er pænt eller ej.

Spørgsmålet er:

Virker det?

Logodesign: forskellen, der gør en forskel for dit logo

Dit logo er din virksomheds varetegn, som skal have en bestemt virkning og funktion - for et godt logo har et krævende job.

Logoet skal jo arbejde for dig i mange år og udfylde sin rolle til perfektion.

Derfor må dit logodesign ikke være tilfældig.

Det må ikke have en udløbsdato, fordi det ikke er lavet ordenligt fra starten af.

Og det må ikke lande i mængden af neutrale og ligegyldige logoer, fordi en anonym grafiker på internettet har kunne bikse det sammen på 5 minutter.

Forskellen mellem et billigt logo og et professionelt logo er designerens praksiserfaring, udførelsen af kompetent research, branchekendskab og evnen til at oversætte virksomhedens fortælling og behov til et visuelt logodesign.

- den del er ikke til diskussion.

Og her har jeg ikke engang været inde på selve designet eller den kreative proces, der naturligvis er en vigtig del af at udvikle et nyt logo.

Dét er forskellen.

Og det er den kvalitet, du betaler for, når du skal have et nyt logo.

Et godt logo er IKKE en hyldevare!

Så når du skal have et nyt logo, skal du være kritisk og særlig opmærksom, når du skal vælge, hvem det er, der skal udvikle logoet.

Det er ikke bare at ligge en bestilling af en hyldevare på en hjemmeside.

Et godt logodesign kræver mere end det.

Især nu hvor dit logo skal bryde igennem støjen og mængden af logoer, der allerede findes i din branche.

Del denne artikel

Rune

Denne artikel er skrevet af: Rune

Indtast dit navn

Forkert e-mail adresse

Indtast besked

Andre læser også:


Er du iværksætter? Se vores iværksætterpakker her